Hoe word je een ZZP'er in zorg?

Via ons online platform werk je als zorgverlener op ZZP-basis, waardoor je zelf de regie over je agenda hebt. Je kiest eenvoudig de zorgvragen die jij leuk vindt en die passen bij jouw beschikbaarheid. Maar hoe word je eigenlijk ZZP'er?

Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om de stap naar zelfstandig zorgverlener te zetten. Van inschrijving tot het vinden van je eerste opdracht. Neem de controle over je carrière en ontdek hoe eenvoudig het is om als ZZP'er in de zorg aan de slag te gaan!

ZZ Per bij Standby Zorg

Tip!

De Kamer van Koophandel organiseert regelmatig interessante bijeenkomsten voor startende zzp'ers.

Bekijk de bijeenkomsten

Stappenplan: Hoe word ik een ZZP'er in de zorg?

Stap 1: Hoe schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel? chevron-down

De eerste stap naar het zelfstandig ondernemerschap is jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Via deze link kun je jezelf in een paar simpele stappen aanmelden als eenmanszaak oftewel als zelfstandig ondernemer. Let op dat je als handelsactiviteit Thuiszorg vermeldt met bijbehorende SBI-code 88101. Na deze inschrijving krijg je een KvK-nummer en worden je gegevens doorgegeven aan de belastingdienst.

Mocht je vragen hebben tijdens dit proces dan kun je chatten of bellen met een KvK-adviseur: 088 585 15 85. Je kunt ook het informatiepunt van de overheid voor ondernemers raadplegen: ondernemersplein.nl.

Wat hiernaar ook erg belangrijk is, is het invullen van de vragenlijst nieuwe zorgaanbieders. In deze vragenlijst wordt er gekeken naar wat voor zorg u gaat leveren, er wordt gekeken naar de aanwezigheid van bepaalde beleidsdocumenten, zorgformats en (werk)afspraken. Belangrijk is om deze vragenlijst meteen in te vullen, deze dien je in ieder geval binnen 2 weken in te vullen.

Kosten
Voor de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van €80,10. Daarnaast heb je een uittrekstel nodig dat kan dienen als jouw bewijs van inschrijving. Dit kost eenmalig €18,05. Deze kosten betaal je met pinpas of creditcard als je bij de Kamer van Koophandel bent om je inschrijving compleet te maken.

Stap 2: Hoe meld ik me aan bij het BIG register? chevron-down

Op het moment dat je verpleegkundige bent (niveau 4 of hoger) heb je een BIG-registratie nodig om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Zonder deze registratie kan en mag je geen zorg verlenen. Wanneer je al eerder in de zorg werkzaam bent geweest kan het zijn dat je deze registratie al hebt. Heb je dit nog niet? Dan zal je dit dus zelf aan moeten vragen. Het aanmelden voor het BIG register kun je doen via deze website.

Wil je zelfstandige in de zorg worden, maar heb je niet het niveau voor een verpleegkundige? Dan kun je je alsnog laten registreren om de kwaliteit van je zorg te waarborgen. Dit is het kwaliteitsregister van de V&VN. Dit is niet verplicht, zoals een BIG-registratie, maar wel aan te raden.

Kosten
De kosten voor een BIG-registratie zijn €85,-. Inschrijven bij het Kwaliteitsregister is gratis als je lid van de V&VN. Als je geen lid bent, maar je toch wil inschrijven in het Kwaliteitsregister dan zijn de kosten €82,90 per jaar. Een lidmaatschap van de V&VN is €85,20 per jaar.

Stap 3: Hoe vraag ik een VOG aan bij de gemeente? chevron-down

Als zelfstandig zorgverlener dien je ook een recente (max. 1 jaar oud) Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningsprofiel 45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier te overhandigen. Met deze verklaring toon je aan dat jouw gedrag in het verleden geen belemmering vormt voor het verlenen van thuiszorg. Deze verklaring kun je aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven staat.

Kosten
Een VOG kun je aanvragen bij de gemeente. De kosten hiervoor zijn €41,35.

Stap 4: Hoe vraag ik een AGB-code aan? chevron-down

Een AGB-code is een Algemeen Gegevens Beheer-code. Dit is een landelijke code waaraan een zorgaanbieder herkend kan worden. Deze heb je als zelfstandig zorgverlener nodig voor het communicatie- en declaratieproces tussen jou als zorgverlener en zorgverzekeraar of SVB (sociale verzekeringsbank). Deze code kun je aanvragen via agbcode.nl. Gemiddeld duurt het ongeveer 5 werkdagen totdat je een AGB-code ontvangt na aanvraag.

Stap 5: Welke verzekering moet ik afsluiten? chevron-down

Als zelfstandig zorgverlener ben je zelfstandig ondernemer, wat wil zeggen dat je handelt voor eigen rekening en op eigen risico. Het is daarom goed om de juiste verzekeringen hiervoor af te sluiten. De twee belangrijkste verzekeringen zijn de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de beroepsrechtsbijstandsverzekering. Daarnaast is een verzekering voor ziekte en arbeidsongeschiktheid ook zeker aan te raden, maar dit is optioneel.

Stap 6: Moet ik een Klachtenregeling afsluiten? chevron-down

Het is wettelijk (volgens de WKKGZ) verplicht om als zzp’er in de zorg een klachtenregeling te treffen. Dit kun je door via bijvoorbeeld Solopartners of Klachtenportaal. Zij ondersteunen je bij het afhandelen van eventuele klachten die ontstaan tijdens uw werk als zelfstandig zorgverlener.

Alle stappen afgerond? Gefeliciteerd!

Je kunt nu aan de slag als zelfstandig zorgverlener. Maar nu komt er weer een grote uitdaging, namelijk cliënten zoeken. Wij van Standby Zorg helpen je hierbij. Door je bij ons in te schrijven als zzp’er kun je reageren op via het platform op openstaande zorgvragen.

Martine Geel

Meld je aan bij ons platform

Vraag meer informatie aan of schrijf je direct in om aan de slag te gaan.

Schrijf je direct in