Wekelijkse betaling

Zijn kosten aan verbonden als ik kies voor een wekelijkse betaling? chevron-down

Ja, voor deze dienst hanteren wij een betalingskorting van 2,95% die over jouw factuur wordt ingehouden.

Hoe meld ik mij aan voor de wekelijkse betaling? chevron-down

Je kan in Mijn Standby Zorg aangeven of je kiest voor een wekelijkse betaling. Dit doe je door in te loggen en naar 'Mijn documenten' te gaan. Vervolgens ga je naar het tabblad 'Zakelijk' en klik je op 'Voorkeur uitbetaling'. Hier kun je aangeven dat je kiest voor een wekelijkse betaling. Heb je dit al een keer ingevuld, maar wil je dit wijzigen? Mail dan naar administratie@standbyzorg.nl

  1. Bekijk dit in een video

Hoe kan ik mij afmelden voor de wekelijkse betaling? chevron-down

Wil jij je afmelden voor de wekelijkse betaling? Stuur een mailtje met jouw voor- en achternaam naar administratie@standbyzorg.nl Zodra jouw afmelding verwerkt is, ontvang je van ons per e-mail een bevestiging.

Wat gebeurt er met een 24-uursdienst die start op zondag en eindigt op maandag? chevron-down

Mocht je op zondag een 24-uursdienst starten die eindigt op maandag, dan vindt de betaling van deze dienst plaats op twee verschillende momenten. Alles tot zondag 24.00 uur valt binnen dezelfde week. Alles hierna valt in de week daarop.

Voorbeeld:

Je begint zondag de 12de met een 24-uursdienst. Deze dienst eindigt op maandag de 13de. Jouw uren van zondag de 12de worden betaald op woensdag de 15de. Jouw uren van maandag de 12de worden betaald op woensdag de 22ste.

Wat als één week uit twee maanden bestaat? chevron-down

Wanneer de dagen van 1 week in twee verschillende maanden vallen, dan wordt de voorschotbetaling in de week daarna gesplitst in 2 betalingen.

Voorbeeld:

Je hebt in week 5 van 2024 gewerkt. Maandag tot en met vrijdag vallen in de maand januari en zaterdag en zondag vallen in de maand februari. Je krijgt dan op 5 februari twee voorschotbetalingen, namelijk 1 over de maand januari en 1 over de maand februari.

Wat zijn de omschrijvingen? chevron-down

De wekelijkse betalingen zullen allemaal de volgende omschrijving hebben:

Voorschot – “zorgverlenersnummer” – “maand” – “jaar” – “weeknummer”

Voorbeeld:

Voorschot–1234579–januari–2024–03

Hoe vindt de wekelijkse betaling plaats? chevron-down

Wij betalen elke woensdag jouw gewerkte diensten van de volledige week ervoor, indien geaccordeerd. Met een volledige week bedoelen we de gewerkte uren van maandag tot en met zondag. Heb je bijvoorbeeld een dienst gewerkt op zondag en is deze geaccordeerd, dan krijg je deze die woensdag erna uitbetaald. 

Hoe ziet een correctie eruit? chevron-down

De wekelijkse betaling is een voorschot op jouw toekomstige factuur. Jouw factuur wordt aan het begin van de maand voor de maand daarvoor opgesteld. Vervolgens vergelijken wij jouw factuur met de voorschotten die je betaald hebt gekregen. Mocht hier een verschil tussen zitten, dan vindt er aan het einde van de maand een correctie plaats.

Stappenplan: hoe word ik ZZP'er in de zorg

Stap 1: Hoe schrijf ik me in bij de Kamer van Koophandel? chevron-down

De eerste stap naar het zelfstandig ondernemerschap is jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Via deze link kun je jezelf in een paar simpele stappen aanmelden als eenmanszaak oftewel als zelfstandig ondernemer. Let op dat je als handelsactiviteit Thuiszorg vermeldt met bijbehorende SBI-code 88101. Na deze inschrijving krijg je een KvK-nummer en worden je gegevens doorgegeven aan de belastingdienst.

Mocht je vragen hebben tijdens dit proces dan kun je chatten of bellen met een KvK-adviseur: 088 585 15 85. Je kunt ook het informatiepunt van de overheid voor ondernemers raadplegen: ondernemersplein.nl.

Wat hiernaar ook erg belangrijk is, is het invullen van de vragenlijst nieuwe zorgaanbieders. In deze vragenlijst wordt er gekeken naar wat voor zorg u gaat leveren, er wordt gekeken naar de aanwezigheid van bepaalde beleidsdocumenten, zorgformats en (werk)afspraken. Belangrijk is om deze vragenlijst meteen in te vullen, deze dien je in ieder geval binnen 2 weken in te vullen.

Kosten
Voor de inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van €80,10. Daarnaast heb je een uittrekstel nodig dat kan dienen als jouw bewijs van inschrijving. Dit kost eenmalig €18,05. Deze kosten betaal je met pinpas of creditcard als je bij de Kamer van Koophandel bent om je inschrijving compleet te maken.

Stap 2: Hoe meld ik me aan bij het BIG register? chevron-down

Op het moment dat je verpleegkundige bent (niveau 4 of hoger) heb je een BIG-registratie nodig om werkzaamheden uit te kunnen voeren. Zonder deze registratie kan en mag je geen zorg verlenen. Wanneer je al eerder in de zorg werkzaam bent geweest kan het zijn dat je deze registratie al hebt. Heb je dit nog niet? Dan zal je dit dus zelf aan moeten vragen. Het aanmelden voor het BIG register kun je doen via deze website.

Wil je zelfstandige in de zorg worden, maar heb je niet het niveau voor een verpleegkundige? Dan kun je je alsnog laten registreren om de kwaliteit van je zorg te waarborgen. Dit is het kwaliteitsregister van de V&VN. Dit is niet verplicht, zoals een BIG-registratie, maar wel aan te raden.

Kosten
De kosten voor een BIG-registratie zijn €85,-. Inschrijven bij het Kwaliteitsregister is gratis als je lid van de V&VN. Als je geen lid bent, maar je toch wil inschrijven in het Kwaliteitsregister dan zijn de kosten €82,90 per jaar. Een lidmaatschap van de V&VN is €85,20 per jaar.

Stap 3: Hoe vraag ik een VOG aan bij de gemeente? chevron-down

Als zelfstandig zorgverlener dien je ook een recente (max. 1 jaar oud) Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningsprofiel 45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier te overhandigen. Met deze verklaring toon je aan dat jouw gedrag in het verleden geen belemmering vormt voor het verlenen van thuiszorg. Deze verklaring kun je aanvragen bij de gemeente waar je ingeschreven staat.

Kosten
Een VOG kun je aanvragen bij de gemeente. De kosten hiervoor zijn €41,35.

Stap 4: Hoe vraag ik een AGB-code aan? chevron-down

Een AGB-code is een Algemeen Gegevens Beheer-code. Dit is een landelijke code waaraan een zorgaanbieder herkend kan worden. Deze heb je als zelfstandig zorgverlener nodig voor het communicatie- en declaratieproces tussen jou als zorgverlener en zorgverzekeraar of SVB (sociale verzekeringsbank). Deze code kun je aanvragen via agbcode.nl. Gemiddeld duurt het ongeveer 5 werkdagen totdat je een AGB-code ontvangt na aanvraag.

Stap 5: Welke verzekering moet ik afsluiten? chevron-down

Als zelfstandig zorgverlener ben je zelfstandig ondernemer, wat wil zeggen dat je handelt voor eigen rekening en op eigen risico. Het is daarom goed om de juiste verzekeringen hiervoor af te sluiten. De twee belangrijkste verzekeringen zijn de beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de beroepsrechtsbijstandsverzekering. Daarnaast is een verzekering voor ziekte en arbeidsongeschiktheid ook zeker aan te raden, maar dit is optioneel.

Stap 6: Moet ik een Klachtenregeling afsluiten? chevron-down

Het is wettelijk (volgens de WKKGZ) verplicht om als zzp’er in de zorg een klachtenregeling te treffen. Dit kun je door via bijvoorbeeld Solopartners of Klachtenportaal. Zij ondersteunen je bij het afhandelen van eventuele klachten die ontstaan tijdens uw werk als zelfstandig zorgverlener.

Mijn Standby Zorg

Is er een handleiding voor het gebruik van Mijn Standby Zorg? chevron-down

Er is zeker een handleiding van Mijn Standby Zorg. Hierin leggen we jou stap voor stap uit hoe het werkt. 

  1. Bekijk de handleiding

Kan ik Mijn Standby Zorg ook op mijn telefoon gebruiken? chevron-down

Mijn Standby Zorg is erop ingesteld om op je telefoon mee te werken. Om snel toegang te krijgen, kun je een snelkoppeling op jouw telefoon zetten, zodat je deze direct kunt aanklikken. We hebben in een video uitgelegd hoe dit moet doen.

  1. Klik hier voor de uitleg voor IPhone 
  2. Klik hier voor de uitleg voor Android 

Kan ik de eerdere rapportages van mijn cliënt nog terugzien? chevron-down

Alle rapportages van de cliënt zijn bewaard en te vinden bij de rapportage van de cliënt. Onderaan de pagina staat 'Eerdere rapportages'. Je kunt deze bekijken door te klikken op de button 'Bekijken' dat naast de desbetreffende rapportage staat. 

Waar vind ik de Vilans protocollen, MIC formulieren, dubbel te controleren lijst en de Lijst voorbehouden en risicovolle handelingen? chevron-down

Deze zullen in de toekomst te vinden zijn op Mijn Standby Zorg. Op dit moment is dit nog niet in te zien op deze omgeving. We hebben er wel voor gezorgd dat deze informatie voor jou beschikbaar is. Om deze te kunnen inzien, kun je een mail sturen naar marcom@destandbyfamilie.nl. Zij zullen zorgen dat jij toegang krijgt.

Facturen en accorderen

Hoe dien ik een factuur in? chevron-down

Elke maand dien je zelf jouw factuur in te dienen. Dit kan vanaf de tweede dag van de maand. Je krijgt dan een mail dat jouw urenoverzicht klaar staat. Je onderneemt de volgende stappen: 

  • Log in bij Mijn Standby Zorg 
  • Ga naar het kopje 'Facturen'
  • Hier staat jouw urenoverzicht klaar. Klik op de factuur van afgelopen maand waar 'Klaar om te verzenden' achterstaat. 
  • Je ziet dan een overzicht van jouw uren, je kan ook de details bekijken.
  • Als alles klopt dan klik je onderaan op de button 'Factuur opmaken en verzenden'. 
  • Wij hebben dan jouw factuur ontvangen! 

Klopt er iets niet? Neem contact op met de afdeling administratie door te bellen naar 088 - 018 02 00. 

  1. Bekijk dit in een video

Ik heb niet uitbetaald gekregen, hoe kan dat? chevron-down

Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Zo is het mogelijk dat je jouw uren niet hebt geaccordeerd binnen 6 uur na de dienst. Ook is het mogelijk dat je jouw factuur nog niet hebt ingediend. We kijken graag met je mee om dit op te lossen. Neem contact op met de afdeling Administratie om samen te kijken wat er mis is gegaan.

Kan ik mijn facturen nog inzien? chevron-down

Jouw facturen zijn bewaard en kun je inzien bij Mijn Standby Zorg. Kies voor 'Facturatie'. Op het tabblad 'Facturen' zie je onderaan 'Eerdere facturen en jaaroverzichten'. De facturen zijn per jaar te downloaden in een zip-bestand. 

Wanneer kan ik mijn factuur aanmaken oftewel wanneer is het maandoverzicht zichtbaar? chevron-down

Het maandoverzicht is elke 2e van de maand beschikbaar. Je ontvangt dan ook een mail dat het overzicht klaar staat.

Hoe moet ik mijn uren accorderen? chevron-down

Je uren kun je accorderen in Mijn Standby Zorg bij ‘Planning’. Indien er nog uren openstaan, komt de melding: ‘Vul je gewerkte uren in’. Klik bij deze melding op de button ‘uren invullen’. Hier ga je jouw uren accorderen. Je krijgt dan een overzicht te zien met de gewerkte uren. 

Kloppen de uren niet met de door jou gewerkte uren, dan kun je dit aanpassen door te klikken op de tijd en deze aan te passen met de juiste tijden. Je dient dan toelichting te geven op de aanpassing in het tekst blok bij ‘Toelichting gewerkte uren’. Deze toelichting is alleen verplicht als je jouw uren aanpast.

Als de uren akkoord zijn of je hebt ze aangepast, dan kun je klikken op ‘Uren indienen’.

  1. Bekijk dit in een video

Ik heb niet al mijn uren geaccordeerd, wat nu? chevron-down

Indien je jouw uren niet hebt geaccordeerd, binnen 6 uur na jouw dienst, kun je contact opnemen met de afdeling Administratie per e-mail administratie@standbyzorg.nl of via het contactformulier. Zij kunnen dan de uren voor jou accorderen. Je dient hier wel zelf actie op te ondernemen.

Reageren op nieuwe diensten

Waar vind ik mijn reacties terug? chevron-down

Onder de knop 'Open zorgmomenten' zie je de knop 'Mijn reacties'. Hier vind je op de zorgmomenten waarop jij gereageerd hebt en wat de status ervan is. 

  1. Bekijk dit in een video

Waarom kan ik niet op elk zorgmoment reageren? chevron-down

In sommige gevallen kan het zijn dat je niet kunt reageren op de diensten omdat er een handeling wordt gevraagd waar je niet bekwaam voor bent. Je kan bij "Mijn documenten" zien welke handelingen missen. Via ons Skillslab kun je scholingen volgen om ervoor te zorgen dat je alle benodigde handelingen bezit. Bekijk het programma van het Skillslab en meld je direct aan. 

Hoe reageer ik op een openstaand zorgmoment? chevron-down

Via Mijn Standby Zorg kun je direct jouw interesse tonen in een openstaande zorgmoment. Log in op Mijn Standby Zorg en klik op 'Open zorgmomenten'. Hier zie je zorgmomenten die passen bij jouw niveau. Heb je interesse in een zorgmoment? Klik dan op de knop 'Reageren op dit zorgmoment'. Je krijgt een bericht als je bent ingepland voor dit zorgmoment. 

  1. Bekijk dit in een video
Aandetelefoon Geel

Vragen?

Wij helpen je graag verder! Vul ons contactformulier in of vraag informatie aan over werken bij Standby Zorg.

Vraag informatie aan