Maak kennis met... Mariska

Maak kennis met

Mariska van Oers cliëntmanager

“Jullie zitten aan me vast tot aan mijn pensioen.” Dat zei Mariska van Oers (58) toen ze bij Standby begon. Afgelopen april, toen ze haar vijfjarig werkjubileum mocht vieren, benadrukte de cliëntmanager dat nog eens een keer: “Die belofte staat nog steeds!”

Mariska heeft het goed naar haar zin bij Standby, daarover laat ze geen twijfel bestaan. De klik met het bedrijf was er dan ook meteen, vanaf haar eerste gesprek met oprichtster Menny Landman. “Ik heb mijn sollicitatie op een vrijdag verstuurd en op maandag belde ik erachteraan of deze goed ontvangen was. Nog diezelfde dag spraken Menny en ik elkaar zo’n anderhalf uur aan de telefoon. ’Misschien moeten we elkaar maar eens ontmoeten’, zei ze toen. We konden het meteen goed vinden, maar er moest nog een tweede ronde plaatsvinden en ik ging net op vakantie. Dus ik zei dat ze me dan gewoon tijdens mijn vakantie moesten bellen. Maar nog dezelfde dag lieten ze me al weten dat ik door was, zodat ik rustig op vakantie kon. Ik werd aangenomen en vanaf dat moment zijn we niet meer uit elkaar gegaan.”

Voor ze bij Standby terechtkwam werkte Mariska 18 jaar lang in de zorg. Eerst in de thuiszorg en daarna in een verpleeghuis in Eindhoven, waar ze de laatste 6 jaar ook als teamleider werkte. “Dat was een superleuke job”, vertelt ze. “Ik werkte mee in de zorg en hield me bezig met coördineren en aansturen. Maar toen mijn functie kwam te vervallen door de invoering van zelfsturende teams, moest ik weer volledig in de zorg gaan werken. En dat vond ik op zich geen probleem, maar ik keek wat op tegen de onregelmatige diensten. Dan werkte ik liever dichter bij huis. Zo kwam ik bij Standby terecht, dat toen nog in mijn woonplaats Boxtel gevestigd was.”

quote

Jullie zitten aan me vast tot aan mijn pensioen.” Dat zei Mariska van Oers toen ze bij Standby begon. Afgelopen april, toen ze haar vijfjarig werkjubileum mocht vieren, benadrukte de cliëntmanager dat nog eens een keer: “Die belofte staat nog steeds!

Mariska1

Mariska van Oers cliëntmanager

Ze ging aan de slag als cliëntmanager. “Dat houdt in dat ik zorg voor het team van zorgverleners om de cliënt heen. Na een jaar werd ik relatiebeheerder van Boxtel en omstreken en later heb ik ook nog het ZZP Loket gedaan. Toen werd ik teruggevraagd als cliëntmanager op de planning en zat ik, na wat rondgekeken te hebben binnen Standby weer helemaal op mijn plek.”

“Wat ik zo mooi vind aan werken bij Standby, is dat je iets kunt betekenen voor iemand die kwetsbaar is. Dat kan in allerlei vormen zijn, voor iemand die terminaal ziek is of iemand met dementie. We hebben een groot tekort aan goede zorg in Nederland en ik vind het heel mooi dat ik me daarmee bezig mag houden. Alles voor de cliënt zo goed mogelijk regelen, zorgen voor tevreden familieleden en betrokkenen. Als zij dan bij de eindevaluatie zeggen: ‘we zijn zo blij met jullie, door jullie zorg heeft moeder zo lang thuis kunnen blijven wonen en hoefde ze niet naar een verpleeghuis’- dat vind ik zo mooi!”

“En de manier waarop Standby dat doet, dat is geweldig”, vervolgt Mariska enthousiast. “Natuurlijk doen mensen in de routezorg ook hun uiterste best, maar zij werken via een heel ander systeem. Zij hebben voor wassen en aankleden maar twintig minuten. Doordat wij met blokzorg werken, kunnen onze zorgverleners langer blijven en daardoor ook een stuk eenzaamheid wegnemen door bijvoorbeeld een boterham te maken voor de cliënt, samen te wandelen of een spelletje te doen. Daarnaast werken we in kleine teams, waarbij de cliënten ook weten wie hoe laat komt. Zij hoeven niet te wachten tot ze aan de beurt zijn in de route. Mensen denken vaak dat onze zorg veel geld kost, maar dat is helemaal niet zo. En dat vind ik erg zonde, want voor zo’n ver ontwikkeld land als Nederland is de situatie soms echt schrijnend en dat hoeft helemaal niet zo te zijn.”

Bijdehand mariska 03

Ben jij net zoals Mariska super enthousiast over Standby Zorg? Bekijk dan onze vacatures! 

Vacatures

Mist Mariska dat zelf dan nooit, het verzorgen van de cliënt? Ze lacht: “Ik heb natuurlijk wel contact met de mensen, maar niet zoals wanneer je bij ze aan het bed staat. Maar ik houd nog steeds heel erg van de zorg zelf. Sterker nog, toen ze een paar maanden geleden iemand nodig hadden bij Zorgvilla Ome Jan, ging ik daar een ochtend meehelpen met mensen wassen. Dus ik ben het nog niet verleerd, dat gaat er nooit uit bij mij.”

Toch zit Mariska prima op kantoor, verzekert ze. “We doen het natuurlijk ook allemaal samen, geen enkele schakel kan gemist worden. Van degene die de zorg aanneemt tot de planning, de zorgverleners en de administratie die hen uitbetaalt, iedereen draagt bij aan de beste zorg voor onze cliënten. Als we op kantoor na een huisbezoek van een verpleegkundige terug horen hoe leuk het was en dat het zo’n fijne cliënt is, dan gaat zo iemand voor ons veel meer leven en willen we er nóg meer ons best voor doen. Ook dat vind ik zo mooi aan Standby, dat we echt in de praktijk brengen waar we voor staan: zorgen doe je samen!”

Dit verhaal over maak kennis met Mariska van Oers is ook te lezen in de Bijdehand nummer 6. De Bijdehand is ons magazine voor cliënten, zorgverleners en medewerkers van Standby. Dit magazine is ook online te lezen

Contact turquiose

Thuiszorg nodig?

Bel ons gerust op 088 - 018 02 00 of laat uw gegevens achter dan bellen wij u om de mogelijkheden van thuiszorg te bespreken.

Terugbelverzoek indienen