Blij met Standby

Blij met Standby

Rianne Meijer

Al 27 jaar koopt Rianne Meijer (59) zelf haar zorg in via pgb. Eerst alleen huishoudelijke hulp, maar toen zij steeds meer beperkt werd door haar ziekte MS kwam daar de persoonlijke verzorging bij. Nu heeft ze een team van 6 zorgverleners om zich heen, die 5 dagen per week op vaste dagen bij haar thuis komen. “Mijn team verzorgt mij niet alleen, maar verlicht ook de boel voor mijn man. Dat hij de hulp met anderen kan delen is heel goed voor de sfeer in huis. Het is erg fijn dat ik een goed team heb dat daarbij helpt.”

“Tot mijn dertigste wist ik niet dat ik MS had, maar het is zo rond mijn zeventiende begonnen”, vertelt Rianne. “Maar toen was er nog geen MRI-scan, dus wisten de dokters dat niet. Achteraf viel dat allemaal pas op z’n plek.” In eerste instantie kreeg Rianne hulp vanuit de gezinszorg, maar die was niet flexibel. “Die kwamen tussen 9 en 12 uur, maar dat kwam mij niet altijd uit. Ik had net een baby’tje en MS is een vermoeiende aangelegenheid, dus dan sta je wel eens wat later op. Dat kon echter niet aangepast worden. Ik moest in hun schema passen in plaats van zij in dat van mij.

Rianne

"Eigenlijk zijn mijn hulpen mijn handen en voeten"

Daar kwam verandering in toen ze kennismaakte met het persoonsgebonden budget (pgb), waarmee mensen zelf hun zorg kunnen regelen. “Dat was geweldig!” aldus Rianne. “Vanaf toen kon ik zelf bepalen welke zorg ik nodig heb en wie ik daarvoor inschakel. Standby brengt mij in contact met hulpverleners en zo vorm ik mijn eigen groep mensen om mij heen.”

Het belangrijkste daarbij vindt Rianne de klik die ze met haar zorgverleners heeft. “Ik heb inmiddels een heel leuk team van mensen die mij niet alleen komen helpen, maar me ook op verschillende manieren inspireren. Zo heb ik tijdens de zorgmomenten leuke gesprekken over dingen die zij met zich meebrengen, over van alles. Een van mijn hulpen bijvoorbeeld, is moslima. Zelf geloof ik ook in God, maar ik ben christen. We leren elkaar van alles over de Bijbel en de Koran en dan blijkt dat het allemaal neerkomt op hetzelfde: dat je goed bent voor elkaar. Een andere hulp is veganist. Als zij voor me kookt leer ik daar weer iets van. Overigens is dit eten ook heel lekker.”

Rianne heeft hulp voor de Algemeen Dagelijkse Levensverrichtingen (adl), maar ook voor andere zaken. “Ik ben echt behoorlijk gehandicapt geraakt, mijn armen en benen willen niet meer. Dus ik kan niets meer zelf en ik heb allerlei hulp nodig. Eigenlijk zijn mijn hulpen mijn handen en voeten. Ze zijn er voor het opstaan en aankleden, maar ook voor het aanreiken van dingen die ik nodig heb of bijvoorbeeld iemand opbellen. Ik heb wel een spraaktelefoon, maar daarmee kun je geen knopje indrukken in een keuzemenu, dat moet iemand anders voor mij doen.” Ze is zelfs zo blij met haar zorgteam, dat Rianne zo nu en dan wat leuks met z’n allen organiseert. “Ik vind het belangrijk om een groepsuitje te regelen. Ik moet het aan alle kanten leuk houden hè. Omdat mijn hulpen elkaar nooit zien, kunnen ze elkaar zo beter leren kennen. Natuurlijk gebeurt dit in onze eigen tijd, want daar is het pgb niet voor bedoeld.”

quote

De zorg die Standby levert is fijn, omdat zij goed opgeleide mensen naar je toe sturen die verstand van zaken hebben en in staat zijn om goed voor je te zorgen, vindt Rianne. “Het is fijn als mensen bijvoorbeeld weten hoe een tillift werkt, want als ik daar lang inhang is dat fysiek voor mij heel zwaar. Mijn team snapt dat allemaal en dat is gewoon heel lekker.”

Rianne

Rianne Meijer

De zorg die Standby levert is fijn, omdat zij goed opgeleide mensen naar je toe sturen die verstand van zaken hebben en in staat zijn om goed voor je te zorgen, vindt Rianne. “Het is fijn als mensen bijvoorbeeld weten hoe een tillift werkt, want als ik daar lang inhang is dat fysiek voor mij heel zwaar. Mijn team snapt dat allemaal en dat is gewoon heel lekker.”

Het zorgrooster vult Rianne samen met haar zorgverleners zo goed mogelijk in. “Als er iets verandert in de situatie en mijn man bijvoorbeeld weg is tijdens het avondeten, dan passen we het rooster meteen aan en regel ik dat met behulp van Standby. Kom ik mensen tekort, dan kan ik gelukkig altijd een beroep op hen doen. Dat is echte zorg op maat. Standby is een soort vangnet voor mij. Het is tegenwoordig moeilijk om goede hulp te krijgen dus ik heb ze hard nodig. Lukt het een keer echt niet, dan is mijn zoon er of mijn familie en vrienden. Je weet soms niet hoe het loopt.”

Dit verhaal van Rianne Meijer is ook te lezen in de Bijdehand nummer 6. De Bijdehand is ons magazine voor cliënten, zorgverleners en medewerkers van Standby. Bekijk hier onze digitale Bijdehand.

Contact turquiose

Thuiszorg nodig?

Bel ons gerust op 088 - 018 02 00 of laat uw gegevens achter dan bellen wij u om de mogelijkheden van thuiszorg te bespreken.

Terugbelverzoek indienen