Meer zekerheid met de nieuwe annuleringstermijn

Zorg draait om betrouwbaarheid en duidelijkheid. Cliënten en bewoners moeten kunnen rekenen op de juiste zorg. Dat is het belangrijkste, zowel voor zorginstellingen als voor jou als zorgverlener.

Toch komt het helaas nog te vaak voor dat een ingeplande dienst op het laatste moment wordt geannuleerd door de zorgverlener of zorginstelling. Hierdoor wordt de benodigde zorg soms niet geleverd of zit de zorgverlener met onverwachte gaten in hun planning, zonder werk én zonder inkomen.

Om dit te voorkomen, hanteren we op ons platform voortaan een verplichte annuleringstermijn voor zorgmomenten. Zo heeft zowel zorginstelling als de zorgverlener meer zekerheid over de geplande diensten. 

  1. Annuleringstermijn voor zorgverleners 
  2. Annuleringstermijn voor opdrachtgevers

Annuleringstermijn voor zorgverleners

Wanneer je reageert op een zorgmoment, zie je direct wat de annuleringstermijn is: 24 uur, 48 uur, 72 uur of 7 dagen. Voor deze termijn kun je zonder consequenties annuleren. Daarna gelden de volgende voorwaarden:

Na de annuleringstermijn? Dan regel je zelf een vervanger

  • Je zorgt zelf voor een vervanger die aan de eisen van de dienst voldoet. Als de vervanger niet aan de eisen voldoet kan de opdrachtgever de vervanger weigeren.
  • Je bent verplicht om de opdrachtgever op de hoogte te brengen van wijzigingen over de dienst.

3x geannuleerd na de annuleringstermijn? Tijdelijke blokkade.

  • Lukt het niet om vervanging te regelen, dan kan de opdrachtgever een melding maken. Daarin kan de opdrachtgever aangeven dat het zorgmoment is geannuleerd zonder goed overleg.
  • Bij drie meldingen binnen zes maanden wordt je account (tijdelijk) geblokkeerd, waardoor je niet meer kan reageren op nieuwe diensten. Alle ingeplande diensten gaan wel nog door. Hier word je dus verwacht.
  • Je account deblokkeren? Na betaling van een borg van €50 kun je jouw account weer gebruiken. De borg krijg je terug na vijf succesvol gewerkte diensten.
  • Annuleringen worden getoond op je profiel. Bij veel annuleringen kan dit van invloed zijn op je kans om uitgekozen te worden voor nieuwe diensten.

Annuleringstermijn voor opdrachtgevers

Bij het publiceren van een dienst kies je een verplichte annuleringstermijn: 24 uur, 48 uur, 72 uur of 7 dagen. Na deze termijn kun je niet zomaar meer annuleren zonder consequenties.

Annuleer je ná de termijn? Dan geldt een vergoeding.

  • Je dient de zorgverlener dan 25% van de ingeplande uren te betalen.
  • Dit bedrag wordt automatisch verrekend via de facturatie.

Veelgestelde vragen

Kan ik nog annuleren als er iets onverwachts gebeurt? chevron-down

Ja, binnen de door jou gekozen termijn kan dat altijd kosteloos. Daarna gelden de afgesproken regels. Zo houden we het eerlijk voor iedereen.

Wat gebeurt er als een zorgverlener geen vervanger regelt? chevron-down

Als dat binnen zes maanden drie keer gebeurt wordt een zorgverlener geblokkeerd. De zorgverlener kan dan niet meer reageren op nieuwe diensten. De zorgverlener blijft nog wel staan op de diensten die al gepland zijn.

Kan ik een vervangende zorgverlener weigeren? chevron-down

Een zzp'er heeft volgens de Wet DBA het recht op vrije vervanging. Je kan de vervanger dus alleen weigeren als deze niet aan de voorwaarden van de opdracht voldoet, zoals ontbrekende diploma’s of certificaten. Het is wel mogelijk om in overleg met de zorgverlener af te spreken zelf op zoek te gaan naar een vervanger. De dienst kan dan worden verwerkt als ‘niet gewerkt’.

Hoe weet ik welke annuleringstermijn geldt? chevron-down

Deze staat altijd zichtbaar bij de dienst, zowel voor zorgverleners als voor opdrachtgevers.